Friday 28 August 2009

Nikmat berbuka

"I want more ibu...can i have the 'keras' one ibu..". Kak Cik minta tambah sekeping lagi roti jala versi garing. Maklum lah anak2 aku ni tak ada bahasa spesifik tuk garing..derang tak banyak vocab jadi nya keras bermaksud garing.

Hari ke 6 Ramadhan terasa seakan bahagia .... sedikit menyentuh naluri keibuan kerana hati ini hari yang pertama dalam hidup seorang kanak2 berumur hampir 7 tahun memulakan ibadah puasa. Selalunya dia hanya cuba2 puasa atau memang tak puasa. Tapi hari ini Alhamdulillah puasanya sempurna sampai ke malam. Kagum aku.

Sememangnya 2 lagi anak2 ku yang perempuan telah diajar menjalani ibadah ini bermula dari tahun2 yang lepas tapi bagi puteraku inilah tahun pertama dia mencuba nasib. Hidangan yang tidak lah mewah tapi mengikut citarasa dah "order" dari tekak puasa anak2 menyebabkan mereka berbuka dengan berselera sekali. Melihat mereka makan aku mendapat kepuasan yang tidak dapat digambarkan. Sementelah juadah itu aku tidak 'tunjuk' dari mana2 bazaar ramadhan atau pasar malam.

Masya Allah bahagianya hati ini meihat mereka menghabiskan hidangan berbuka hasil dari air tangan ibu sendiri.

Selepas berbuka sambil2 kami sama2 kemas pinggan mangkuk dan membersihkan kain saprah...cerita2 kisah nabi dari ayah mengunci bibir mereka kecuali pertanyaan2 tentang maksud perkataan supaya diterjemahkan dalam bahasa Inggeris. Cerita kisah iman sebagai bekal bila mereka keluar dari kepompong keluarga, pada hemat aku memang menusuk ke dalam hati2 mereka.

Insya Allah dan Alhamdulillah Allah beri kefahaman kepada mereka dan mudah2an asas2 itu dapat mereka jadikan bekal hingga akhir kalam. Amin.

1 comment:

zue said...

insyaAllah..ameen!!