Wednesday 5 August 2009

DIARI 4 TAHUN LALU KUIMBAS...

Perlahan-lahan ku tarik sehelai demi sehelai bait2 kisah silam yang tak luput dari kotak ingatan. Saat azan Jumaat dilaungkan menyeru umat islam yang bergelar adam menunaikan solat. Saat itu aku bertarung nyawa menyempurnakan titipan Allah ke dunia ini. 2.30 ptg lahir seorang puteri sekaligus merengut segala jenis kesakitan yang ada seluruh pelusuk nadi ini.

Memang tak sama melahirkan dia dengan yang lain2...hatta setiap anak mempunyai tahap kesakitn dan cara yang berbeza2. Itulah kuasa Allah yang tidak siapa boleh menjangka, hanya boleh di ramal dan selebihnya pasrah.

Alhamdulillah segalany berjalan dengan lancar walaupun terdapat beberapa komplikasi sebelum, semasa dan selepas melahirkan. Aku redha..asalkan bayi yang kuusung 9 bulan 10 hari selamat dan sihat. Tidak mudah melahirkan di bumi asing ini...sementelah pula aku masih ada 3 lagi anak yang masih perlukan perhatian.

Suami pendokong utama disamping jiran tetangga. Dulu tiada giliran masak memasak seperti sekarang. Segalanya harus dilakukan sendiri. Perancangan yang teliti telh diatur sebelum melahirkan lagi agar aku dpt sepenuhnya berpantang dan dalam masa yang sama dapat menunaikan tanggungjawab pada anak2 yang masih kecil2.

Alhamdulillah hari demi hari semakin mencuit hari keletahnya...bukan semua orang boleh melihat omelannya. Bukan semua orang boleh mendengar suaranya. Bukan semua orang boleh mendengar ceritanya. Itulah dia yang sangat memilih siapa untuk dijadikan teman.




Walaupun telah 4 tahun berlalu tarikh 5hb Ogos masih segar di lipatan anganku. Sepakat kami memilih 'Cahaya bintang yang terang' untuk dijadikan timangan panggilan. "Dhia=cahaya yang terang" "Thuraya=nama bintang".

4 comments:

teratakmuslaily said...

happy birthday yaya.. rugi la auntie tak dapat goodies yaya tu!!!

-dal- said...

Happy birthday Dhia... semoga jadi anak yg berjaya :))

sya said...

happy besday jgk dhia thuraya:)

auntie ishan said...

happy birthday yaya auntie ishan. auntie and uncle always talk about you because we miss you soooooooo much. ok dhia, be a good girl to ibu and ayah. balik mesia cepat kay...