Thursday 20 August 2009

Gelora di hati.........

"Ibu...ibu dah tengok dah gambar tok mak kat dlm fb Kak Najwa?"
Aku mengeleng kepala tanpa membuka mulut...

Berdetap detup dalam hati aku...selama 2 tahun 11 bulan aku tak menatap wajah ibunda tersayang, tiba2 hari ini puteri sulungku mengatakan gambar nya ada dalam simpan anak buahku Najwa.

Bila saja terpandang....sebaknya tak usah nak digambarkan...gembira dapat melihat wajah yang tersayang ada didepan mata..mau ku dakap screen pc ini. Sambil berdoa...cepatlah aku pulang.

Langsung tak berubah wajah ibundaku itu...sama seperti kutinggalkan 3 tahun yang lalu. Tak gemuk tak kurus dan tak nampak dimakan usia.

Ditambah hari ini seorang lagi sahabat lamaku di Notts ini kembali ke tanah air...terbayang mereka dapat menyambut ramadhan bersama saudara dan ibu bapa. Lagi la aku sayu hati....menghitung hari detik2 aku berangkat pulang...
Aku mengharapkan inilah ramadhan terakhir di tanah asing.

Dal dan Don adalah orang pertama yang aku jumpa dia tanah asing ini...Mereka yang yang menjemput aku di airport dan menghantar ke rumah host. Mereka juga yang mencarikan rumah. Memang mereka lah tempat kami mengadu kalau ada apa2 masalah masa mula2 merangkak nak hidup di Nottingham ini. Jasamu ku kenang Dal..

Pagi2 aku dah berazam tak nak menangis semasa babai Dal nanti...tapi tak berjaya...ada gak luruh sikit..tp berjaya ku tahan..bila balik rumah segala kerja tak menjadi sebab hiba....last2 bila tengok gambar mak....aku terus merembes.....banjir seluruh alam...perasaan bercampur baur...mmg tau iA kalau panjang umur akan jumpa di Malaysia nanti...tp tentu tak sama situasinya dengan kat sini kan...rumah jauh2 mesti susah nak jumpa...susah la sikit anak aku nak main Horsy2 nanti.

Tak apalah...semoga kita berjumpa dia tanah air tercinta....

Mak Ayah....rindu yang teramat kepada kalian...tak dapat ku gambarkan dengan kata2.

3 comments:

zafwah said...

huhuhu..sedey la kak...da dekat2 nk puasa ni rindu ni menjd2 plak..aku ni tmbh plak mak sambut puasa 1st time tanpa ayah..klu la blh aku bw mak dtg sini..skrg jg aku angkut..seb baik gak la mak aku sempat blaja chatting dr arwah ayh dl..pandai gak le dia nk buka webcam bagai..lepas la rindu nk tatap muka mak..huhuhu..kak...sedey la..

zue said...

sungguh sedih..n pilu.itulah cubaan hidup namanyer.berat mata memandang, berat lg bahu yg memikul..huhuhu..

-dal- said...

insyaAllah, ada rezeki kita jumpa di Malaysia nanti.