Friday 12 June 2009

Bekal akhir kalam....

Memang selalu aku memikirkan soal ini. Berlegar-legar dalam kotak fikiran yang tak sebesar mana. Tapi jawapannya memang telah tertulis di Loh Mahfuz.....Aku...memang telah ditakdirkan berkahwin dan hidup tenang dan damai disamping suami tercinta dan anak2 yang menyemai subur benih kasih sayang. Tapi kenapa aku selalu mempertikaikan kisah silam aku...Tidak bersyukurkah aku???....
Jauh telah kulemparkan kekesalan itu, tetapi dia kerap datang bertandang berbisik di cuping ini. Apa agaknya yang aku keluhkan lagi...memang ternyata aku memang berada di 'Zon selesa' sekarang ni...tapi...cuma sekadar melayan angan2. Mungkin kerana di kala ini aku dikelilingi dengan insan-insan yang bergelar siswazah membuatkan aku seakan ingin membongkar sejarah silam.
"Abang....kalau ayang masuk 'U' dulu...pastu..pegang ijazah, abang izinkan ayang keje tak?... Selalu aku menduga suamiku dengan soalan-soalan seperti itu. Walaupun aku dah tau jawapannya, tapi aku suka sangat bertanyakan soalan yang sama.
"Nasib tak apply 'u' kan dulu kalo tak penat jek belajar", dan itu lah juga jawapan yang bakal dan telah keluar dari bibir ini. Suami aku ..macam biasa, berwajah selamba sambil menyuap setiap ulas nasi ke mulut dengan penuh selera..manakala aku yang selalu menemaninya makan akan sibuk bertanya soalan2 yang seangkatan dengannya sewaktu dia makan. Alhamdulillah dia tak pernah berdengus atau mencebik walaupun dia tau soalan aku itu hanyalah kerenah aku ingin menduga hatinya.
Apatah lagi sekarang ni , aku dikelilingi dengan mereka2 yang cerdik pandai. "Ahh....ruginya aku tak menyambung pelajaranku ke menara gading". Tapi,.....itulah yang dikatakan takdir. Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk aku. Allah juga mentakdirkan aku bertemu jodoh dengan lelaki yang mempunyai pendirian tersendiri terhadap keluarganya, dan sebagai isteri ,...aku bersyukur kerana terpilih untuk mendampinginya.
Harapanku sekarang untuk melihat anak-anak aku berjaya dunia dan akhirat. Harapan seorang ibu yang mengangani anak-anaknya ke menara gading. Walau apa pun selepas itu jika ditakdirkan mereka berkhidmat sepenuh masa untuk suami...aku adalah insan yang paling gembira.
Masihku ingat lagi ulas-ulas bicara yang keluar dari bibir suamiku, "banyak ganjaran Allah beri bila ayang berkhidmat untuk suami dan anak-anak", .."Kenapa tidak ayang jadi suri rumah yang celik IT dan mendidik anak-anak sendiri, bukankah kepuasanya luarbiasa". Jawapan itu lah yang akan mematikan setiap soalan yang menantikan jawapan. Baris-baris ayat ini aku jadikan obor untuk kunyalakan api keazaman agar di akhir kalam nanti aku tersenyum senang dengan kejayaan anak-anak dan redho suami. Amin

2 comments:

pidah said...

mcm ni la yg sy rasa n fikir kan selalu... tp..sy masih bekerja..n baru 24..leh je klu nk smbung blaja...
tp klu dah ada anak...larat ke nk smbung bljr...
suami ada janji...abg smbung dlu...nti lps tu sygleh smbung plak....
jeles je tgk org pandai2 nih....
mcm akak ckp...klu kita tak dpt smbung...biarlah ank yg sambung masuk U..blaja pandai2...
mak sy dulu pon hajat camtu...
tp ank die yg sorg ni gatal...kawin dulu...
hehehehheheheh

tk pe la kak...jd ibu kpd anak2 yg bijak pandai n soleh..n isteri yg solehah lg mulia dr yg pandai... masuk U..tp x 'bijak' n 'pandai'..
kan.....

sya said...

ohh..ala kak..soalan2 kat cuping telinga tu biasa..haha..sume org mmg mesti ada soklan2 "kalau" tu..bukan nk kata xbersyukur tp kdg2 benda tu dtg sdri kan..hehe