Wednesday 3 August 2011

Ramadhan yang lain

Assalamualaikum semua

3rd ogos 2011/3 ramadhan 1432H

Diam tak diam dah masuk kali ke 37 aku menyambut ramadhan sepanjang hayatku...tapi kali ini perasaan bercampur baur...rasa sayu sikit. Entah kenapa, mungkin kerana tak dpt bersama2 anak2 berpuasa bersama, tapi slalunya sronok je sbb bule mkn, tp taun ni rasa sedey sikit sbb tak dpt berterawikh, bertadsarus. Hanya yang dpaat dibuat hanyalah melaghokan diri.

Lebih tersentuh lg bila melihatkan anak bujang aku setiap mlm tak tinggal solat terawikh dimasjid, aku jadi bersemangat bila melihatkankan semangatnya berebut pahala dibulan ini, aku pulak tak berpeluang .. mmm tapi aku redha mesti ada hikmah disebalik yang Allah aturkan kan. Mungkin juga ini dijadikan asbab supaya aku lebih menghargainya.

Anak2 perempuan juga tak ketinggalan menunaikan solat terawikh dan mengaji...betul2 rasa kerdil diri ini, apa yg aku bule buat kala ni hanyalah mempersiapkan juadah mereka sebaik mungkin mengikut selera mereka. tapi dalam masa yang sama aku sentiasa menasihatkan mereka agar jangan membazir dan mkn mengikut nafsu. Memanglah kalo kita msk tu mungkin habis dan tak membazir, tapi aku menanamkan makan utk mendptkan tenaga utk berpuasa utk esok sahaja dan bukan mkn utk menggantikan balik utang mknan siang tadi. Mereka juga tidak digalakkan mkn mknn yg sedap2 sepanjang minggu. setakat berpuasa 3 hari ni masakan aku sgt simple, kalau ikutkan hati kesian tgk mereka tp nazri pon sependapat dgn aku, kene ajar mereka bersederhana.

percaya atau tidak hari ni aku cuma masak ikan goreng dgn bening cendawan aje..dgn msk lemak kerang semalam, bersama air laici. 2 hari yg lepas aku buat kuih utk berbuka tapi nmpknya tak seswai, sbb masa kat Uk dulu mmg kami wat style camtu..mkn kuih masa buka pastu yg lelaki diwajibkn solat jemaah dimasjid..pastu blk solat baru semua mkn nasi. tapi nmpknya kat sini tak buleh diaplikasikan camtu, sbb bila nazri mkn kuih kat umah sampai sana jemaah dah masuk rekaat akhir, so hari ke 3 ni setelah berbcg ngan anak2 dan suami..kami decide msk nasi aje. buka kurma dan air pastu ayah g masjid anak2 mkn nasik dan trus solat. ayah blk masjid mkn nasi ngan ibu.

Sahur pulak anak2 tak nak mkn nasi..memsing nk mkn roti atau maggi aje. tp aku tak benarkan mkn maggi, smlm mkn cheese toast arini entahla nk mkn apa..iAllah Allah sediakan rezeki bila tiba masa nanti.

Nazri pulak bila aku tanya menu berbuka dia akan order yg sng2 sgt...kdg2 tak sampai ati aku..tp bila tanya anak2 mereka semua mcm tak kisah..masyaAllah , ini lah yg buat aku terharu diramadhan kali ini,...rasanya sbb anak2 semua dah ebsar dan dah paham ckp..Ini juga mungkin sbb sebulan awal kami hari2 ditazkirahkan ttg ramadhan, jadi minda anak2 dan ibu bapa tlh di'set' utk cuma menahan nafsu semaksima mungkin..alhamdulillah setakat 3 hari ni...alhamdulillah..tp aku plan ujung minggu ni sempena besday dhia, aku nk bwk derang g bazaar ramadhan dan memasing bule pilih menu masing2...tp ingat sorang satu menu aje...JANGAN MEMBAZIR!

Sesungguhnya puasa adalah menahan lapar dan dahaga dan perkara yang membatalkannya hanya semata2 kerana Allah.

Juga bulan utk menjaga kesihatan, anak2 sedari kecil harus dijaga makannya...mmg la si ibu kalau msk mknn kegemaran anak2 mereka mkn dgn byk, kita sronok..tp perlu diingat juga kitalah yg menybbkan apa yg mereka ada skrg..mknlah utk kesihatan dan bukan mkn utk 'kekenyangan'...nak layan nafsu mkn bula..tp sekali skala tak pa la..

tul tak?..hehe..tepuk dada tanya iman..

No comments: