Thursday 16 June 2011

tanda2 qiamat

Hari ini 16/6/2011 bersamaan Khamis

Hari ni aku belajar mengaji lagi, tp skarang ustazah tu akan beri sedikit fardhu ain utk kudapan kami. bagus la jugak kan, janjinya sejam aje tp skrg melarat 2-3 jam sbb digabung dgn hafazan surah lazim dan doa2 harian. Bagus la camni..tp kdg2 aku stress jgk sbb kene ngapal byk doa2 dan ayat2 tertentu.

hari ni aku kene hapal sbb aku piod so ustz tak bagi rileks masa org lain ngaji aku kene bgapal doa. Tp alhamdulillah la sbb sekurang2nya masa tu tak la dilaghokan. terisi dgn perkara2 berfaedah. aku dah apal doa mkn lps mkn, naik kenderaan daraat dan laut, tgk cermin, keluar masuk tandas, keluar masuk rumah, doa keselamatan. kena jgk hafal selawat tafrijiyah. sujud sahwi pon, doa pelembut hati utk anak2 dan suami (bg yg cengir) hehe iaitu ayat surah Toha ayat 1-5. Tujuan menulis ini bkn nak riak tp kalau ada sahabat2 yang terbaca nak memberi semangat kepada semua sahabat2 utk sama mengelakkan diri dari terlagho dan mengisi masa dgn perkara2 berfaedah.

seronok dgn kehidupan baru skrg yg sibuk w/pun agak penat sikit dari biasa sbb pagi2 wat sarapan tuk anak. pastu bila sume dah sekolah aku gocoh msk tuk tghari plak sbb slalunya kelas abis lewat dlm 11.30 gitu. Nnt tak sempat sbb trus g amik anak balik tadika. lps tu antar kakaknya plak sekolah menengah..kalo aku tak msk pagi nnt yg nak g sek menengah tu nak mkn apa plak kan. Bila semua dah blk mkn tghari dan hantar semula sek agama, baru lah aku boleh menarik napas. Itu pon belum tentu lg, sbb masa ni la nak ngapal doa2 atau surah2 yg ustazh bagi tu. Kdg2 tu bkn tak hafal tp nak hafap betul2 dengan tajwid yg betul siap dengung semua itu yg agak susah sikit.

bila ptg lepas asar je sibuk ngemas rumah balik, angkat kain, gosok baju, memasing baliks ek nak mkn. maghrib aje lps ngajo ngaji sume kira sampai isya' la tu. Lps isya' je memasing wat keje skolah lagi, masa ni la aku nak ngajo derang ke atau kalo derang bule independent aku sambung ngapal lagik.

Cuba korang tgk jadual aku, bila masa aku nak tgk tv dan melagho...padat kan. Kalau ada pon aku curi2 mlm atau petang, itu pon sambil lipat kain. Biasanya tv tu mmg tak bukak..bila weekend aje baru bukak.

Apa pon aku bahagia dengan anugerah Allah yg memberi kelapangan pada aku berbanding org lain yg sibuk dgn urusan masing2. sekurang2nya aku ada masa utk diri sendiri..alhamdulillah

till next time..tadaa

assalamualaikum

No comments: