Wednesday 25 January 2012

Ubahlah sikap wahai guru, ibu bapa dan murid

Assalamualaikum semua

hari ini 26hb Jan 2012 ~Khamis

Anak2 dah start sekolah, tapi umairah masih cuti lagi. Cuti pjg camni..dia kene la ambik kesempatan utk ulangkaji kan..almaklumler byk yg tercicir.

Ari ni aku rasa cam nak meroyan la sikit, bole tak?
Mlm tadi aku borak2 ngan anak2 masa minum2 mlm. Sebelum tu aku terjumpa kat buku hud cikgu tulis perkataan "Tak Siap"...."Malas" .... puyoooo punya baik bahasa. Bknkah bahasa melambangkan keperibadian seseorang.
Kalau ye pon anak aku tak siapkan kerja, tulis la peringatan yg membina. ini tak...guna perkataaan -ve camtu..Aku tak puas hati sbb aku tak penah guna perkataan yg -ve pd anak2, tp anak2 slalu bwk balik perktaan dr sekolah dan tnya apa makna. so aku tak ske la .. eloknya mrk dpt bezakan yg baik dan yg buruk. tp mujur juga anak aku jenis semua apa yg berlaku disekolah, kalo dia diam je dan guna pakai perkataan2 tu sume camne?..salah aku ke?

Kalau cikgu dah bersikap -ve begini macamana nak lentur anak2 kecil yg sedang absorb semua bende dari sekelilling?..camne anak2 kita nak dpt input2 yg baik dari role model mrk iaitu guru?

Aritu anak aku citer, cikgu panggil kwn dia "jantan gedik"..hishhh...anak aku siap tanya makna lagi.
Pada aku cikgu2 ni sepatutnya kene tunjuk cth tauladan yg baik pada anak2 ni. camne nak bentuk jadi baik kalau cikgu sendiri pon camni.

Hasiihh harus dibawa ke peringkat mesyuarat PIBG ni...
alamak aku dah terchat ngan kwn aku plak ni...tumpuan utk menulis sudah hilang...nnt senang2 sambung la

salam

2 comments:

Anonymous said...

yati tak payah tunggu pibg le..terus jumpa cikgu tu, nasihat baik-2.... jangan anak orang lain jadi mangsa juga.....

farah sharif

kak cahaya said...

serba salah aku farah..sbb aritu masa kem motivasi murid tahun 6..guru besar pon bagi speech soh garang ngan murid, sbb dedulu zaman kita sume guru garang..sbb kita berjaya kata dia..aku rasa pendekatan tu salah..garang kene bertempat.. tp kalo garang maki hamun murid , tu dah tak betul...
tp thanks la , ini menaikkan semangat aku utk bersuara..thanks again