Wednesday 5 January 2011

Pengalaman baru

Hari ni 6hb Jan 2011. Aku nak citer pasal sekolah anak tp dah lewat 4 hari..patutnya hari pertama sekolah lagi dah tulis kan...tp kekangan masa dan tenaga tak mengizinkan.

Bukan matlamat aku nk cerita pada sesiapa tapi cuma nak catatkan buat kenang2an.
Hari pertama sekolah 3hb Jan 2011, semua teruja nak sekolah kecuali Dhia yang tanak skolah. Semua tido awal malam isnin tu termasuk aku sekali, tapi aku tak tido nenyak sbb takut bangun lambat. Asik tersedar aje sbb cek jam.

Semua sekolah cam biasa kecuali dhia yang agak monyok tp tak nangis..syukur....
Setelah melalui hari yg meletih bg aku laki bini sbb nak settle 4 org yg baru masuk sekolah dan belum dpt kelas,nasib baik kekanda cuti kalo tak terkangkang aku kat tengah jalan.
Hud balik skolah keb..dan dia lega sbb seksa dia dah lepas tp ayahnya kata cepat2 makan and get change 4 sek agama...Hah!!!..school again?? kata dia... Do i need to go?...yes...bapaknya jawab...haha
balik sek agama dia dah stat tanya soklan bukan2 dan berlanjutan dengan deraian airmata. malam pulak siapkan homework. kul 9 sume tido
Dhia balik skolah..dlm kete lagi dah tido, balik terus panas badan, esoknya tak skolah. Bila di tanya hoow was ur school.. dia kata I dont wanna talk about school...its all about sitting, eat and sit again for long, no play outside, only inside...ish ish ish shian anak aku.
kak cik pulak semalam balik sek agama nangis2 sbb takut kene marah tak dpt apal apa tah plus kerja rumah yg berlambak, dia takut tak sempat nk wat homework n nak menghapal lagi. setelah kata2 perangsang diberikan dan tolong dia menghapal, ceria dia g skolah pagi ni sbb dah siap sume yg cikgu janjikan. Pastu dia tanya who is the one that stand up and say salam to teacher?.. pastu aku tanya dia nape.. dia kata dia kene jadi camtu dan tak tau nk wat apa...hahaha..rupa2nya anak aku jadi ketua kelas...dah ler budak tu blur2 lagi kene lak jadi ketua kelas...haii kak cik....think +ve...tak pe...ibu bagi support

jadual aku pulak
7.15 antar anak sek rendah
7.40 antar dhia ke tadika
sib baik yg ni nazri yg antar

8.15-11.30pg
kemas umah, sidai kain, siram bunga, basuh simen, gosok baju, masak, fb, blogging, mesyuarat tingkat dan byk lagi keje2 sampngan yg lain. Bila la aku nk siapkan beberapa kotak yg masih lom dikemas tu...

11.30
amik dhia

12.30 antar kakak

1.00-amik hud
1.30 amik kak cik
2.15 antar hud sek agama
4.30(rabu amik hud dan antar kak cik sek agama)
6.15 amik kak cik sek agama
6.40 amik kakak sek men (biasantya nazri amik)

balik dah maghrib , suap anak2 makan (sbb nk cepat) pstu solat, ngaji, taklim dan tgk homework anak2

9.00 mlm...seisi rumah harus tido

soo tolong beri tau aku bila aku nak tido dan tgk tv...hari ni pon aku tak msk sbb tu bole memblog. Bila ptg je lutut aku dah mengigil, nk mkn pon tak selera sbb penat sgt. Makan wat alas perut aje.
nazri pulak semakin sibuk dgn smester baru dan tugas baru...haiiiii la hai...sabtu pon dia keje

5 comments:

Anonymous said...

Cahaya,

Hi..hi... don't worry.. lepas dua tahun macam akak dah settle. Mula-mula dulu bukan anak saja yang tension... mak bapak pun tumpang sama...

K.Nas

kak cahaya said...

tu la kak...mmg minggu tension tol...nazri pulak minggu ni juga dia dpt keje baru yg yg memaksa kerja berlambak2...mmg dia tak leh langsung nk tolong saya...saya sgt stress...harap tak lama la..pasni bule settle...
thanks kak berkongsi rasa

teratakmuslaily said...

yer la kan, yg anak ramai ni mesti la lagi tension... aku yg dua orang, hari tu pun, bergegarlah jugak otak heheehe...
nak arrange transport anak lagi, nak cari rumah persinggahan (tengahari) lagi! hehehe...
chaiyok chaiyok Tie... u can do it!..
(aku dulu beli 4 pasang terus baju, sebab tak smpt nak basuh baju hari hari.. hehehe)

teratakmuslaily said...

pastu kan tie.. yg tak tahan, bila jadual derang ni tak sama.. sorang masuk sekolah, sorang kluar...
seb baik la, AHmad dan liyana dua dua sama sekolah dan waktu pegi serta balik sekolah, so sekali jalan jer.. sabar byk2 yer tie...

kak cahaya said...

laily..tu la mslh aku ni ada 3 sek yg berbeza tp ada 4 waktu persekolahan yang tak sama...w/pun hud ngan maisarah satu skolah tp waktu tak sama..amik hud hantar balik bg makan pastu amik kakcik pulak sementara hud siap2 kat umah..kalo nk tunggu kakcik terus nnt hud pulak sempat nk g sklah agama..dugaan betul...
tp aku puas hati w/pun penat
moga Allah tabahkan kita..aminn