Wednesday 2 June 2010

Aku

Hari ni aku rasa cam nk merapu lagik

Aku rasa mesti ramai kawan2 aku ramai yang tak tau salah silah hidup aku sebelum ni kan..esp yang kenal aku kat UK ni. Korang nk dengar tak kalau aku citer sikti2 tentang kisah silam aku.

SEkali pandai orang mesti ingat aku ni happy go lucky orang nyer kan...bila aku imbas2 balik kan...kdg2 aku terfikir agak2nyer kisah2 silam aku yg membuatkan aku jadi camni...aku ni sedih ke gembira ke...sama je...

Aku malas nk tulis panjang2...perut aku sakit ni...
Aku dilahirkan di Batu pahat, Johor . Anak bungsu dari 5 beradik.. Hidup ebrjauhandari ayah..sbb ayah kerja di kulai, balik 2 minggu sekali..dah ler sebulan 2 kali je jumpa ayah kan..dah tu ayah aku plak garang tak hengat. So kiranya aku ni rapat dengan mak dari ayah. Agaknya sbb tu aku garang jugak ngan anak2 aku.

Sekolah rendah di sekolah kebangsaan rengit (SKR). Aku ada 3 orang sahabat karib, Norzaimah, Norfarisah, Suriati. ketiga3 kawan karib aku ni mempunyai tahap intelektual yg berbeza2.. Yg zai tu sngat pandai(slalu dpt no 1 atau 2..slalunya no 1), esah dan suryati ni pulak kalo ada 32 org murid..sah2 dia dpt no 2 dari blakang..aku pulak slalu dpt no 12..atau awal belas2 la

lepas peksa penilaian darjah 5..aku ngan zai ni dpt offer g mrsm. Zai ni..dengan menaiki teksi, bapak dia bwk g interbiu mrsm (maklum ler org kampung)tak de kete..
Aku ni pulak mak ayah langsung tak bg g...waimah interbiu pon aku tak diizinkan. Masa tu teramatlah berduka citanya aku sbb tak dpt g kan. org lain sume nk g tapi tak dpt..aku plak dah dpt offer g tapi tolak..

pastu

tingkatan 1 aku pindah kulai, bersatu kembali ekeluarga dibwh satu bumbung, tp besalah ayah aku mmg garang lagi ler terseksa idup aku..kalo dulu kene mrh 2 minggu skali..kali ni ngadap tiap2 hari la pulak.
Aku skolah la kat kulai..ada kawan baik 2 orang Rita Delip dan Tengku Fazuria Tg Haidar (kakak Q haidar).
Lepas SRP..masuk pulak skolah lain STARP..sampai form 5,,masih lg kawan baik yg sama..masa tu aku sepatutnyer masuk kelas perdagangan..tp aku lari masuk kelas sastera sbb kwn baik aku kat situ...kui kui..masa tu ada 3 org nama sama ngan aku so kunun2 aku tertukar nama dan kelas..pastu cikgu pon malas nk layan aku..dia bg jek..

Lepas form 5...aku mcm ilang arah kejap sbb kawan2 aku yg lain sume tak dpt sambung memana...aku sorang jek dpt form 6..(memandangkan result yg tak brapa nk strong aku tak mtk la U memana...

Masuk form 6 aku terkontang kanting..sume org ada kawan aku je takde kwn...maka dijadikan cerita aku terjumpa la budak kelas aku tu yang sama nasib cam aku jugak..tak de kwn....
dia dari SSI..so kami pon berkawan baik la..makin lama jadi tersangatlah baik, budak ni pulak agak pandai jugak...so ada lah pulak yang pun sama tak de kwn...cuba2 nak berbaik2 ngan dia..tapi...yg lagi keji budaktu..dia tanak aku berkawan ngan best frenaku ni...
bermakna...kalo dia dpt berkwn ngan best fren aku ni dia tanak aku ada skali..keji tak???...huhuhu
Maka aku pon tak tau camne dia ayat bes fren aku ni...maka terjadilah rampasan kuasa..kisah ni aku ada citer dlm blog ni jugak (tajuk jangan fikir cetek).

Dari sini lah berlanjutan kisah duka aku...sbb kali ni mmg sgt mendtgkan kesan pada aku...bermula dari sini lah aku..mcm takd e hati lagi nk berkwn2 baik dgn sesapa pun...kawan aku lebih pada budak2 laki2...

Korang bygkan ler..kan besanya budak2 pompuan kalo masa rehat berkumpul ngan group memasing makan n boraking kan...tp aku??
pepandai ler aku ke sana sini bwk diri...study pon sorang2 aje...kalo nk stay back pon sensorang aje. G library sorang2, aku pon jrg makan sbb tak de kwn...nk masuk group lain dah tak leh sbb org lain dah ada group memasing (peristiwa ni berlaku upper 6) so derang dah established ngan group memasing2.

Kiranya aku ni nmpk cam ceria...tp sebenonya hati aku hanya aku saja yg tau..bila aku bl rumah pulak aku takd e kwn (anak bungsu beb)..ada abg 2 org tak leh hrp ler..
aku nk kuar ayah beliak mata kang..so dok umah aje...betapa boringnyer aku tanpa kwn tuk meluah rasa...masa tu cuma ada mak aku je kalo aku nk ngadu pape..

sampailah abis peksa STP...sementara nk tunggu result pon bapak aku tak kasi keje..tu yg bila aku dpt jek result STP..aku trus g mtk keje..tah apa bengongnyer aku ni kan...bule aku tak mtk mana2 tuk sambung blajo..
Inilah yang dinamakan takdir....kalo tak gitu aku tak ada di tanah robin hood ni kan..
Bermula lah episod yang sgt indah dlm hidup aku...aku mula rasa tenang bila aku dah keje...tak lama pastu aku kenal sang pencinta abadiku...kui kui
kalau korang nk tau tu pasal aku tak kisah kawin awal..sbb hidup single aku sgt stress(ada lagi mslh keluarga yg lain yg aku tak citer kat sini..kg sampai besok tak abis taip pulak)
So bila jumpa Mr right..yang aku rasa buleh bimbing aku dunia dan akhirat...aku tak fikir panjang..trus kawin..dan sesungguhnya aku sgt tenang lepas kawin..Alhamdulillah

Sebab tu kdg2 aku slalu terfikir kenapa aku tak sambung study..sekurang2nya masuk maktab ke..wat PJJ ke kan..tp bile terfikir...ketenangan yg aku dpt setelah bergelar suri...tiada tolok bandingannnya...di sammping moral supprt yang diberi oleh suamiku..

Aku ni dah biasa ada mslh sana sini...so mgkin aku jadi ceria camni sbb ini salah satu cara aku mengatasi stress....so bila aku dah kawin...aku mcm terbwk2 perangai giler2 aku ni...sebenonya masa kecik2 aku tak camni...bila dtg masalah2 diperingkat usia remaja aku..aku seakan dpt kaedah baru tuk cover kesedihan aku...sib baik aku tak jadi minah karen kan..kui kui

Alhamdulillah Allah perlihara aku dari kemungkaran..

2 comments:

Anonymous said...

Salam kak cahaya,

Itulah yang dikatakan Qada' dan Qadar..kalau tidak, tiadalah ukhuwah dibumi Robin Hood ni. alhamdulillah...semoga kehidupan kita senantiasa dipayungi hidayah dan berakah dariNya, Amen. Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah SWT dan yang buruk itu dari kelemahan diri kita sendiri, allahualam.
-ZaiJane-

Anonymous said...

alhmdlh..Allah masih pelihara akak dgn jumpa mR right yg sgt2 la baiknye..setuju sgt akak dgn dia..hehhe