Tuesday 8 December 2009

From Sonia

I've got letter ibu...Anak comel itu menyatakan kegirangan hatinya. OOwwhhh ...really?..Is that christmas card?..Aku melayan anak kecil itu.

Sesampai saja dirumah segera anak kecil itu mengambil sampul putih itu lalu diusul kepadaku. "Can you open this for me ibu..". "Come here, let me do it for you". Saja aku melayan keseronokan anak kecil itu mendapat warkah pertamanya barangkali. Seusai aku membuka sampul, segera anak itu mengambil. Lalu anak itu aku tinggalkan mengulit kad itu.

Dari dapur ku dengar rengekan. Langkah diatur ke dapur sambil linangan air mata, Why?..aku menyapa. Luluh hati ini meihat wajah yang tadinya teruja, kini mencuka.
"This is not my name"...keluhnya menahan airmata sambil jari telunjuk menuding kearah nama yang tertera diatas kad itu. Aku menoleh kearah jari itu dipacu...Memang betul nama itu kepunyaan gadis comel itu, tetapi ejaannya bukanlah miliknya. Tersentuh aku melihat anak itu yang belum pandai membaca tetapi tahu ejaan namanya salah dieja oleh rakannya.
Aku lantas bersimpati dan memujuknya. Dapat aku bayangkan betapa terujanya dia mendapat kad itu tetapi sejurus dibuka dia melihat kad itu bukan kepunyaannya. Walaupun pada hakikatnya kad itu memang ditujukan kepadanya tetapi hanya salah pada ejaan.

Copy paste dari kad itu

To Diya


From Sonia


Anakku itu sangat cerewet tentang kesalahan2 yang dianggap besar baginya...namanya harus dieja Dhia dan bukan Diya...itulah yang menjadi punca kemarahan yang teramat sangat.

5 comments:

zafwah said...

dpt bayang mcmne muka yaya..mesti jenuh ibunyer nk memujuk..

kak cahaya said...

sampai ke pagi esoknya dia masih ckp ngan ayah dia...I'm very angry with Sonia ayah....hehe tatau la camne kat skolah kang...mesti dia pok pek pok pek ngan si Sonia tuh...nasib ko la Sonia...Akak rasa si sonia tu pon tak tulis kat tu..mesti kakak2 dia atau mak bapak dia yg tulis..mesti cuma tanya sapa nama kawan pastu tulis aje...sbb budak2 baya dia mana ler reti tulis nama kawan2...dah tu cantik pulak tulisannya...

auntie ishan said...

ntah kenapa, aku yg menitis air mata. auntie shan rindu dhia!!!!

kak cahaya said...

unty ishan...huwaaaa....doakan kami balik cepat...

kak cahaya said...

unty ishan...huwaaaa....doakan kami balik cepat...