Wednesday 16 September 2009

minima vs maksima

"Alah tak pe la, rugi tak beli tu..murah tu..bukan senang nak dapat"...Suara kutekankan untuk membuktikan segala faktaku benar belaka.

Selalu saja ingin berlebih2an bila berbelanja atau membeli kelengkapan rumah atau anak2...apatah lagi musim2 raya sebegini..kalo bole nak ditukar semuanya. Mau saja mahligai indah yang sememangnya tersergam indah di hias semaksima mungkin, maklum lah raya setahun sekali.

Mengapa pendekatan ini tidak diaplikasikan dalam diri di bulan ramadhan ini. Selalu saja berpuas hati dengan amalan yang telah dilakukan. Sudah cukupkah?

Menyentuh bab terawikh...cukup lah buat 8 sahaja atau kadang2 tak buat langsung sebab.."Alah dah buat buat yang wajib pon dah cukup dah"...

Mengaji pun cukup la khatam sekali setahun. Khatam dalam bulan ramadhan ini pon rasa dah cukup baik..sedangkan aku sepatutnya sentiasa tidak merasa cukup bila melangkah bab2 saham akhirat ini. Sahabat boleh khatam Quran dalam masa 3 hari malah ada yang lebih dari itu. Ada yang khatam 2 kali sehari bermaknanya sepanjang bulan ramadhan boleh khatam 60 kali. Masy Allah..kerdilnya diriku ini berbanding dengan mereka yang dapat hidup pada zaman nabi. Sering saja puas dengan pencapaian tapi hakikat nya sudah layakkah memasuki Syurga Allah atau sanggupkah terjun ke neraka jahanam...nadzubillah..

Mengapa aku sanggup berkorban wang ringgit utk berhabis membeli itu dan ini..sedangkan saham akhirat tidak perlu bermodal.

Maaf kalian..luahan ini hanya untuk aku yang sentiasa leka dan lalai..mencatat utk menjentik hatiku yang tidak selalu menyala api imannya.

3 comments:

Nihlah Insyirah said...

Kak Cahaya..

"Fastabiqul khairat" :)

zue said...

biasa dgr ni..
"klu kita nk bandingkan hal2 dunia,tgk org yg kurang drpd kita.klu nk banding hal2 akhirat,tgk yg lebih maju dr kita"....insyaAllah,walau kadang2 terleka jugak,tp buleh la..

kak cahaya said...

betul tu zue...tp mslhnyer kita bandingkan yang bab dunia je..bab akhirat rasa cam dah cukup je...huhu..aku ler tu...