Saturday 26 September 2009

Dihening Syawal

"Selalunya kalau Si **** dengan Si **** ada mesti pagi2 derang dah datang sini kan lepak2 makan2.....Tapi tahun ni senyap je rumah kita." Gumam suami di pagi Syawal. Aku diam tanpa kata.

Sememangnya tahun ni kurang kemeriahannya. Tak pasti la pulak kenapa....tetapi memang dah dapat rasa masa ramadan lagi berlarutan hingga ke raya. Lepas balik dari dewan tu...dah pukul 12 tgh, lepas sejam dua balik dari dewan barulah ada orang datang beraya...kalau taun2 yang lepas balik je dari sembahyang dah ada orang ikut balik rumah beraya. Hmmm tak pelah...aku mengharapkan ini raya yang terakhir di sini dan tahun depan bole beraya dengan sanak saudara.

Tapi nanti bila dah balik msia mesti rasa sedih jugak sebab terasa nak mengulangi kemeriahan bersama kawan2 kat sini pulak...sure punyere..!!

Entah lah..manusia kan mmmg macam ni la...tak pernah puas dengan apa yang Allah kurniakan..Tak apalah yang penting kami sekeuarga dan kelaurga yang ditinggalkan nun jauh di sana sihat wal afiat...beraya kat mana tak pernting....yang penting amalan di bulan ramadhan.. Namun tetap berdoa semoga suamiku dapat selesaikan tugasnya di sini dengan jaya dan pulang membawa amanah yang telah langsai... Amin..

4 comments:

mrshenri said...

kak, first raya tu aku menunggu2 gak kot ko online. aku nak berwebcam. tapi takde rezeki ler... walau dikelilingi sanak saudara, aku tetap rasa pelik bila thn ni tak beraya ngan famili ko kak. anyway, insyaAllah nanti kita raya sesama thn depan.
Selamat meneruskan raya!!!!

teratakmuslaily said...

selamat hari raya juga utk keluarga unty cahaya di notts. iris pasti takkan lupakan notts sbb di sanalah iris dilahirkan.. Insya Allah tahun depan makin meriahlah bumi Malaysia ni bila suma otai2 notts dah pulang ke gagang!.. unty jgn sedey sedey tau!.. nnti iris pun melalak jugak...

zue said...

amin ya rabbal a'lamin..

2/3 hari lepas..syed ada ber'madah' ngan zue.katanya ada 2 situasi bila manusia ni rasa sesuatu bernilai.1)bila dia kehilangan apa yg dia biasa ada.2)bila dia xpernah ada sesuatu yg org lain ada.wallahua'lam.

mmg gitu lah adat kak..tiap yg mula mesti ada akhir,tiap yg bertemu mesti berpisah..walau dgn apa cara pon.sabau ye kak...

kak cahaya said...

Zan first raya pepagi dah ke dewan tghari baru balik..pastu kat bwh je tunggu tetamu...so tak sempat ak on pc...petang ke malam dah bz melayan tetamu...nape tak sms..ingatkan ko sibuk beraya gak...neway iA taun depan raya sesama ek..

Laily..dengo ko raya kat kulai...sedey aku..kalo aku kat umah mak aku..sure leh jumpa kan...

zue..mmg cam tulah manusia...tak penah puas..nanti kalo Allah dah tarik nikmat barulah nak kenang balik nikmat yang Allah dah bagi...sob sob sob..